V minulém článku jsem se snažil popsat princip home stagingu a proč ho dělat. Dnes popíšu pár triků, které já osobně používám.
Jak jsem psal předtím, nejvíce stajlovanými místnostmi bývají obývací pokoj, kuchyně a ložnice. Do těch se pusťte nejdříve.
1. Čistota
Absolutní základ. Ukažte potenciálním kupcům, že se o nemovitost vždy někdo dobře staral. V ideálním případě byste měli vyčistit každou část domu, od podlah po stropy – a vše mezi tím, samozřejmě. Vyčistěte i spotřebiče v kuchyni, pokud nejsou nové. Vyleštěte koupelnu od vany, přes odtok u umyvadla až po prostor za záchodem. Ano, i ten je vidět. Cílem je, aby vše vypadalo jako nové.
2. Zbavte se rušivého nepořádku
Takový rušivý nepořádek má za následek dva problémy. Zaprvé odvádí pozornost kupujícího a za druhé způsobuje zdání, že nemovitost je méně prostorná, než ve skutečnosti je. A to nechcete. Zbavte se věcí, které každodenně nepoužíváte (drobnosti, hry, papíry, sezónní oblečení nebo potraviny). Nemyslím tím, že je půjdete vyhodit, ale ukliďte je někam, kde nebudou rušit. Čím více prázdného prostoru, tím lépe.
3. Odosobněte nemovitost
Kupující si musí umět představit sám sebe ve vašem domě. S fotografií vaší tchyně v rámečku nad televizí to ale nepůjde úplně snadno. Takže všechny rodinné fotografie, upomínkové předměty, obrázky z ledničky… všechno musí pryč. Totéž platí pro oblečení, hračky a cokoli jiného, co je osobní nebo evokuje přítomnost současných obyvatel.
4. Udělejte nemovitost svěží a příjemnou
Několik rostlin v květináčích dokáže zázraky. Pokud jich máte víc, rozmístěte je strategicky, aby nebyly v jednom rohu. Mrtvým a odumírajícím rostlinám vystrojte důstojný pohřeb a potom je odneste do popelnice.
Zbavte se pachů z koček, psů, chameleóna, dětí, včerejší večeře nebo vlhké koupelny… Prostě ať to voní. Mezi levné triky patří dát do trouby pár jablek nebo něco zrnek kávy, zapálit svíčky s vůní vanilky nebo nějaké vonné oleje. Vyneste konečně ten odpadkový koš.
5. Definujte účel místností
Snažte se to narafičit tak, aby bylo u každé místnosti už na první pohled jasné, k čemu slouží. A že každá věc, která v ní je, tam patří a doplňuje hlavní účel, I když kupující třeba nebude chtít místnost využívat ke stejnému účelu, uvidí, že každý centimetr domova je využitelný, takže nezapomeňte ani na výklenky, rohy a podobné oblasti. Koloběžku, minibike a boby odneste do sklepa.
6. Malba a tapety
S největší pravděpodobností se černý obývák potenciálním kupujícím líbit nebude, i když vám ho pochválila manželka, váš šéf a ten věčně zamračený pán od vedle. Přemalujte jej na nějakou neutrální barvou. Omšelé tapety sundejte, jinak vysíláte kupujícímu signál, že je to v budoucnu na něm. A to ho může vnitřně iritovat. Jo, a opravte všechny praskliny.
7. Osvětlení
Využijte přirozeného světla nemovitosti. Při prohlídce roztáhněte závěsy a žaluzie a rozsviťte všechna světla. Ať je vše pěkně jasné a lákavé. Nemáte co skrývat, přeci.
8. Nábytek
S nábytkem to také nepřehánějte. Základ je uspořádat nábytek tak, aby každý pokoj působil prostorně, útulně a snadno se v něm orientovalo. Hledejte nějaký kompromis ve velikosti, protože moc velký nábytek místnost zmenšuje a moc malý způsobí, že bude prostor působit chladně. Úplně levný nábytek také nevypadá dobře, to si raději nějaký vhodnější na chvilku půjčte. Prostě, ať to vypadá hezky, uklizeně a příjemně. Nezapomeňte na nějaké šik polštáře, to teď frčí.
9. Exteriér
Pokud máte dům, gratuluji – máte práci navíc. Dejte ho zvnějšku co nejvíc dohromady, ať to dobře vypadá a ať má zájemce vůbec chuť vejít dovnitř. Postarejte se o zahradu. Trávník, živý plot, stromy a další rostliny budete muset úhledně prořezat a zbavit veškerého plevele. Teď jsem si vzpomněl na pana Krejčíka ve filmu „Slavnosti sněženek“, jak tam trhá ten plevel… Pokud chcete nabízet nemovitost brzy, zvolte trochu jiný způsob 😉
Ujistěte se, že chodník vedoucí k domu, terasy, pergoly jsou čisté a kupte nové rohožky. Z bazénu vyndejte utopence a pořádně ho vyčistěte.
Samozřejmě… vše záleží na tom, kolik času a peněz, do home stagingu chcete, nebo můžete investovat. Ve finále to ale může být jedna z nejlukrativnějších investic, které jste udělali. Jak už víme, potenciální kupci nehledají jen stavbu, kterou by mohli obývat, ale také způsob, jak si splnit své sny a zlepšit svůj životní styl. Hledají nový domov, a za ten jsou někdy ochotní zaplatit více, než jste si na začátku představovali. Dejte tomu šanci.
Krásný den.